۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۸:۱۶

مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان:

باید کاری کنیم که بهره‌وری موقوفه افزایش یابد

باید کاری کنیم که بهره‌وری موقوفه افزایش یابد

همدان ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان با بیان اینکه سرمایه موقوفه دست ما امانت است گفت: باید کاری کنیم که بهره‌وری موقوفه افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا زین العابدینی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران در ملایر ضمن تبریک هفته وقف اظهار کرد: موقوفات انتفاعی استان همدان بیش از ۲۰۰۰ شامل مسجد حسینه زینبیه و.. است اما موقوفات انتفاعی بیش از ۸۰۰ مورد در استان همدان داریم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان افزود: در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان کل درآمد در سطح استان داشتیم.

امسال ۷موقوفه جدید به استان اضافه شده

مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان با بیان اینکه امسال هفت موقوفه جدید به استان اضافه شده افزود: یکی از وظایف اصلی مجموعه خانواده وقف حفظ و حراست موقوفات متبرکه و در دو بخش عمران و آبادانی و نگهداری تثبیت و مالکیت املاک وقفی خلاصه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه شهرستان ها ادارات اوقاف و امور خیریه اقدامات خوبی داشتند گفت: در حوزه نوسازی بقاع متبرکه حدود ۳۳ هزار متر مربع مقاوم سازی بقاع متبرکه داشتیم بیش از ۱۸ میلیارد تومان در حوزه حفظ و نگهداری طی ۵ سال هزینه شده است.

پنج سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان برای تعمیر و نگهداری هزینه شده

زین العابدینی با بیان اینکه در حوزه برخی مناطق که نیاز به تعمیر و مرمت و عمران و آبادانی داشته اقدامات خوبی صورت گرفته افزود: طی پنج سال گذشته ۱۱۷ هزار متر مربع تعمیر و حفظ و نگهداری رقبات با هزینه کردی بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان انجام شده است.

یکی از وظایف ما در حوزه فضای سبز وقفی است

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ما در حوزه فضای سبز وقفی است افزود: طی پنج سال گذشته در استان ۷۲ هزار متر مربع و در شهرستان ملایر در حوزه فضای سبزوقفی مقبره سیف الدوله، پارک بانوان و محوطه اداره اوقاف ۱۳۵ هزار متر مربع با بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه انجام شده است وبیشترین فضای سبز را در ملایر داریم.

سرمایه گذاری دغدغه‌ی ماست

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه یکی از دغدغه ها سرمایه‌گذاری است گفت: مجموعه اوقاف استان همدان همتی در حوزه سرمایه گذاری موقوفات انجام داده تا نیات واقفان را به نحو احسن اجرا کند.

در ملایر اقدامات خوبی صورت گرفته است

وی با بیان اینکه در شهرستان ملایر اقدامات خوبی صورت گرفته است گفت: جایگاه سوخت دو منظوره «سیفیه»، فروشگاه هایپرمارکت اوقاف ملایر و پروژه احداث بازار بزرگ مبل منبت ملایر از محل موقوفه میرزا محمد عضدی قاجار و نیروگاه انرژی خورشیدی ۴۰ کیلووات را از جمله پروژه های در حال احداث ملایر است.

زین العابدینی با بیان اینکه تاکنون نیروگاه خورشیدی ۳۰ کیلوواتی در تویسرکان و نیروگاه ۵۰ کیلوواتی در شهر همدان اجرا شده است، ادامه داد: نیروگاه خورشیدی ۴۰ کیلوواتی در فضاهای بلا استفاده از جمله پشت بام مدرسه سیفیه، استخر سیفیه و اداره اوقاف با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان از محل موقوفات اجرا خواهد شد و کارهای مطالعاتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه قراراست طی تفاهم نامه‌ای با بنیاد تعاون ارتش، پروژه ای به مساحت ۲۶ هزار متر مربع شامل یک قسمت تجاری و ۷۰۰ واحد مسکونی بسته شود افزود: این پروژه در بلوار فردوسی ملایر است نظرات کارشناسی را که بگیریم دهه فجر به کلنگ زنی می رسد نقشه ها تهیه شده توافقاتی با شهرداری انجام شده ظرف یک ماه آینده قرار داد مشارکت تنظیم می شود.

۱۸ پروژه در همدان در حال اجراست

مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان با بیان اینکه در استان همدان ۱۸ پروژه داریم در حال اجراست که می‌توان به هایپرمارکت باغ امارتف پروژه ۱۸ واحد مسکونی اشاره کرد که قرارداد ها معمولاً برای پروژه‌ها غالباً ۲۴ ماهه است و سعی میکنیم زودتر به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه از هفته وقف سال گذشته تا امسال در حوزه طرح مهر تحصیلی هزار بسته لوازم التحریربا ۷۰۰ میلیون تومان تهیه و بین دانش آموزان نیازمند در سطح استان با هماهنگی کمیته امداد و بهزیستی و آموزش پرورش توزیع شد افزود: تامین کمک هزینه دارو و درمان، کمک به تعمیر مدارس و کمک به فقرا در راستای نیات خیریه به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان، تعمیر حمام و کمک به حسینیه ها در راستای نیات اجتماعی به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان، روضه خوانی، اطعام دهی، تعزیه داری و حمایت از موکب های اربعینی و ختم قرآن در راستای نیات مذهبی به مبلغ ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و کمک به مساجد از محل عواید موقوفاتی با نیات کمک به مسجد به مبلغ ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان را از جمله اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان بوده است.

وظیفه ما اجرای نیات خیران نیک اندیش است

زین العابدینی با بیان اینکه وظیفه ما اجرای نیات واقفان خیراندیش است و شخصیت حقیقی و حقوقی نمی تواند نیت واقف را تغییر دهد مگر اینکه واقف قابلیت اجرایی نداشته باشد یا نیت از بین رفته باشد.

زین العابدینی با تاکید بر اینکه سرمایه موقوفه دست ما امانت است و باید کاری کنیم که بهره‌وری موقوفه افزایش یابد، خاطرنشان کرد: دلیل کم رنگ شدن اجرای نیت واقف در شهرستان نسبت به قبل حذف بخشی از درآمد.

موقوفه از سرفصل نیات و اضافه شدن آن به حوزه سرمایه گذاری بوده که قبلاً ۳۰ درصد از درآمد موقوفه صرف سرمایه گذاری می شد که به دستور ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه و با توجه به اهمیت اشتغال زایی این مبلغ به ۵۰ درصد افزایش یافت.

اجرای پروژه‌های بزرگ به همت اوقاف شهرستان ملایر

در ادامه حمید نوروزی نیز با بیان اینکه شهرستان ملایراز نظر وقف و جایگاه موقوفات در استان همدان رتبه برتر را دارد و موقوفات در توسعه این شهرستان نقش مهمی را داشته افزود: همزمان با هفته وقف در ملایر اقدامات ارزشمندی انجام شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایربه کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی پروژه جایگاه سوخت دو منظوره «سیفیه» ملایر همزمان با هفته وقف اشاره کرد و گفت: این پروژه بزرگ، در زمینی با عرصه ۶۰۰۰ متر مربع از محل درآمد موقوفه شادروان سیف‌الدوله انجام می‌شود که زمان برای احداث و ساخت این پروژه مهم ۲۴ ماه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در مجموع ۳۰ میلیارد تومان بدون احتساب ارزش زمین هزینه ساخت و تجهیز این پروژه مهم به شمار می‌رود و دارای امکانات سوختگیری به صورت گاز و بنزین در بیش از ۱۰ سکو است، کلیه استعلامات آن شامل ۳۰ استعلام تخصصی از شرکت‌های خدمات رسان اخذ و مجوز نهایی آن از سوی اداره کل اوقاف همدان به مناسبت هفته وقت صادر شده و همچنین خریداری دستگاه‌های لازم برای احداث این جایگاه سوخت انجام شده است.

بازسازی و تعمیر تالار قرآن ملایر

وی بازسازی و تعمیر تالار قرآن ملایر را یکی دیگر از پروژه های هفته وقف برشمرد و گفت: یک و نیم میلیارد تومان در بحث بازسازی تکمیل و تجهیز این پروژه هزینه شده است که شامل بازسازی ابنیه، تعمیرات، تجهیزات و تأسیسات برقی، ایجاد سقف کاذب و تهیه و تجهیز دکوراسیون داخلی تالار قرآن موقوفات است.

نوروزی با اشاره به از پروژه‌های در دست اقدام اداره اوقاف و امور خیریه ملایر به پروژه هایپرمارکت اشاره کرد و گفت: این پروژه در زمینی به مساحت ۴۸۳۰ متر مربع در دو طبقه احداث خواهد شد که طبقه فوقانی آن شامل چهار واحد تجاری و طبقه زیرین آن شامل پارکینگ است، پیش‌بینی مدت ساخت ۲۴ ماهاست.

وی با بیان اینکه اعتبار ساخت آن ۶۰ میلیارد تومان و ارزش عرصه و زمین ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است گفت: همچنین یک مجموعه ۲۰۰۰ متر مربعی هایپرمارکت در این پروژه احداث می‌شود که نیاز ساکنین مساکن مهر را تامین می‌کند و این پروژه در حال حاضر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می‌شود پس از اتمام پروژه، ارزش اعیان آن به ۲۵۰ میلیارد تومان ارتقا پیدا کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر برگزاری محافل و برنامه های قرآنی در سطح شهرستان با اعتبار ۷۰۰ میلیون ریال، ارائه خدمات رفاهی در پارک بانوان و مقبره سیف الدوله با ۱۰ نفر اشتغالزایی و اعتبار ۲۴ میلیارد ریال را از جمله اقدامات این اداره طی یک سال گذشته دانست.

وی با بیان اینکه در حوزه کمک هزینه دارو، درمان و تهیه تجهیزات بیمارستانی ۳۳ میلیارد ریال هزینه شده گفت: در زمینه کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، تامین و تجهیز برخی مدارس و توزیع لوازم التحریرنیز ۲۰ میلیارد ریال هزینه طی یک سال گذشته انجام شده است.

۸ واحد مسکونی به زوج‌های جوان اجاره داده می‌شود

نوروزی با اشاره به اینکه در راستای ترویج ازدواج آسان و تحکیم خانواده، ۸ واحد مسکونی به زوج های جوان که شرایط لازم را دارند با حداقل قیمت اجاره داده می شود تصریح کرد: اطعام دهی و توزیع بسته های ارزاق با اعتبار ۱۷ میلیارد ریال از اقدمات اداره اوقاف و امور خیریه ملایر طی یک سال گذشته بوده است

وی به مشارکت در برنامه های فرهنگی و مذهبی در مناسبت های ملی و مذهبی با اعتبار ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال طی یک سال گذشته از سوی اداره اوقاف و امور خیریه ملایر اشاره کرد و گفت: حمایت از برخی مساجد شهرستان با اعتبار دو میلیارد ریال و اعزام ۶۵ نفر زائر اولی نیازمند به کربلای معلی از نیت موقوفه مرحوم سیف الدوله با اعتبار ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از دیگر اقدامات بوده است.

کد خبر 6237094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha